Pomysł na szybki posilek, zdrowe jedzenie, Salata z kurczakiem
30 Paź 2015
Food
1 Comment

O kuchni i gotowaniu powiedziano chyba wszystko. Nie aspiruję do miana kulinarnego guru, ani żywieniowego autorytetu. W mojej kuchni zasada jest prosta: im mniej składników tym lepiej, a przygotowanie posiłku nie może zająć więcej niż 15 minut. Dla amatorów-pasjonatów pozostawiam MasterChefa, dziesiątki blogów i kanałów kulinarnych…
 
Na pytanie „Sam gotujesz?”, odpowiadam, że nie umiem gotować, natomiast przygotowuję posiłki.
 
Konsternacja?! „Ale jaka to różnica?”. Gotowanie to umiejętność łączenia wielu smaków, wyobraźnia, pasja poparta wiedzą, nauką i doświadczeniem. Przygotowywanie posiłków to umiejętność łączenia, ale kilku składników, poczucie estetyki rekompensujące brak wyobraźni oraz konieczność wynikająca z egzystencjalnych potrzeb. To moja teoria.
 
„Jesteś tym, co jesz”.
 
Uwielbiam jeść, choć wielu moich znajomych parsknęłoby śmiechem na tak postawioną przeze mnie tezę, patrząc jak wyglądam.  Żywienie ma ogromny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Obce jest mi uczucie sytości, wzdęć, niestrawności, zgagi, zatwardzeń, rozwolnień i cały wachlarz innych schorzeń i dysfunkcji związanych z „żarciem”. Środki i suplementy niwelujące skutki „żarcia” to dziś antidotum na każdą dolegliwość i przyzwolenie na nieludzkie traktowanie samego siebie. Jaki sens ma doprowadzanie się do takiego stanu, w którym niezbędna do funkcjonowania staje się tabletka? Gdzie tu radość z jedzenia? Po co wydawać pieniądze na wszystkie te środki, zamiast przeznaczyć je na poprawę jakości życia? Na dobry krem czy balsam pieniądze zawsze się znajdą, a na dobre jedzenie? Na te pytania sam już dawno znalazłem odpowiedź, innych zachęcam do poszukiwań. Nie mam ani czasu, ani ochoty na walkę z dysfunkcją mojego układu trawiennego. Dbam o niego jak o skórę, włosy, paznokcie i samochód!
 
Gdybym był Ministrem, nie wiem tylko, czy Zdrowia czy Sprawiedliwości, zakazałbym jakichkolwiek reklam wszelkiej maści środków, tabletek i pseudolekarstw, które pośrednio doprowadzają do pogarszania stanu zdrowia, poprzez wmawianie nam, że wszystko wolno. Ten kwitnący proceder nie ma nic wspólnego ani ze zdrowiem, ani sprawiedliwością.
 
Sałata to królowa wśród moich dań.
 
Żadna tam sałatka, surówka, warzywa. Sałata! Najczęściej odtwarzany i urozmaicany przeze mnie motyw kulinarny. Evergreen mojej kuchni. Nie mam pomysłu na posiłek? Sałata zawsze wyciągnie pomocną dłoń. Mądrze skomponowana stanowi alternatywę dla tradycyjnego posiłku. Jest nieodzownym elementem odżywiania osób świadomych. Moje sałaty to samo zdrowie. Lekkie, pożywne, dodające energii. Prosta i ograniczona lista składników, szybki czas przygotowania to esencja „mojego gotowania”. Tego wymagam od siebie.  Oto kilka propozycji.
 
Sałata z szynką Serrano
 
Składniki: Mix sałat (gotowa mieszanka sałat), pomidory koktajlowe, avocado, szynka Serrano, ser pleśniowy Lazur, prażone pestki dyni i słonecznika, dressing balsamiczny (oliwa z oliwek, ocet balsamiczny).
 
Komentarz: Wersja oryginalna zawiera szynkę parmeńską oraz ser Gorgonzola. Zestaw ten jednak został już przeze mnie wyeksploatowany i z pomocą przyszła szynka Serrano oraz ser pleśniowy. Niby podobnie, a jak inaczej! Dressing balsamiczny idealnie się komponuje.
 

Sałata na obiad, szybki i zdrowy posiłek

Sałata z szynką Serrano

Sałata z grillowanym tuńczykiem
 
Składniki: Mix sałat (gotowa mieszanka sałat), pomidory koktajlowe, świeże mango, grillowany stek z tuńczyka, orzeszki wasabi, dressing balsamiczny.
 
Komentarz: Prawidłowo podany stek z tuńczyka powinien być w środku lekko surowy. Można do tej wersji użyć także grillowanego lub pieczonego łososia.
 

Pomysl na zdrowy posilem, Salata z tunczykiem

Sałata z grillowanym stekiem z tuńczyka

Sałata z anchois
 
Składniki: Mix sałat (gotowa mieszanka sałat), pomidory koktajlowe, zielone oliwki, anchois, gotowane jajko, czerwona cebula, oliwa z oliwek.
 
Komentarz: Anchois można zastąpić tuńczykiem z puszki. Anchois jest bardzo wyraziste w smaku dlatego wskazana jest tylko oliwa z oliwek.
 

Salata z anchois, szybki i zdrowy posilek

Sałata z anchois

Sałata z kurczakiem
 
Składniki: Mix sałat (gotowa mieszanka sałat), suszone pomidory, świeży ogórek, świeże mango, pieczona pierś z kurczaka, prażone pestki dyni, oliwa z oliwek.
 
Komentarz: Kurczak uprzednio zamarynowany w oliwie z oliwek, soli, pieprzu i mieszance ziół tajskich.
 

Pomysł na szybki posilek, zdrowe jedzenie, Salata z kurczakiem

Sałata z pieczonym kurczakiem

Zapraszam do eksperymentowania! Smacznego!

1 Comment

  1. Pingback:Świadome jedzenie. Koktajle na cały tydzień - BE DIFFERENT - Lifestyle Blog

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *